Güneş Gazetesi

Türk mühendisler, ray üzerindeki kırık ve çatlakları titreşim yoluyla uzaktan algılayan yeni bir sistem geliştirerek, buluşlarını patentle tescilledi.

Enekom firması mühendisleri tarafından geliştirilen sistem, ray üzerindeki kırık ve çatlakları titreşim yoluyla uzaktan algılayabiliyor. Bu güne kadar ray kırığını algılamada , ray üzerindeki elektriksel devamlılık prensibiyle çalışan “ray devreleri” dünyada en yaygın olarak kullanılan  sistem olarak görünmekteydi. Ancak rayın aynı zamanda bir geri dönüş akım hattı olması nedeniyle bu yöntem ciddi yanılmalara neden olabiliyor.

SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR? 

ODTÜ Teknokent’te bulunan Enekom firması, bu alandaki ihtiyaca cevap vermek ve yerli bir çözüm üretmek amacıyla “Ray Kırığı ve Çatlağını Uzaktan Yansıma Yöntemiyle Algılayan Sistem (Broken Rail Detection System) geliştirdi. “RailAcoustic” adı verilen system, patentlerle koruma altına alındı.

UZAKTAN, OTOMATİK VE TREN GEÇMEDEN ÖNCE ÖLÇÜM

RailAcoustic, ray üzerinde belirli bir frekansta oluşturulan akustik sinyalin, biri uzakta olmak üzere iki noktadan algılanması prensibiyle çalışıyor.  Sağlam ray ile kırık, belirli bir düzeyde çatlak veya hasarlı, sel veya heyelan altında kalmış olan rayın iki nokta arasında taşıdığı titreşim sinyal seviyeleri arasındaki fark ve hatalı bölgeden yansıyarak geri gelen sinyal, sistemin hassas algılama elektroniği tarafından algılanıp işleniyor. Kumanda merkezinde ray üzerindeki değişimler izlenebilmekte ve bu veriler alarm olarak sonuçlanabilmektedir.

Kaynak: Güneş Gazetesi