Yeni Şafak Gazetesi

Ray kırıklarını (Broken rail) akustik dalgalar yardımıyla erken, uzaktan, otomatik ve hassas şekilde algılayan uluslararası patentli yüzde yüz yerli çözüm olan RailAcoustic, ilk olarak Ankara-Konya hızlı tren hattı ve Ankara-Kırıkkale demiryolu hattı’nda kullanılacak.

Türkiye’de geliştirilen ve patentle tescil edilen “RailAcoustic” (Broken rail detection system), Ray kırıklarının (broken rail) erken tesbitinde ve tren kazalarının önlenmesinde dünya için umut oldu.

ODTÜ Teknokent’te faaliyet gösteren Enekom tarafından geliştirilen “RailAcoustic” başarıyla sonuçlanan testlerin ardından kullanılmaya başlanıyor.
Ray üzerinde tamamen elektromekanik yöntemle çalışan sistem, ray üzerinde belirli bir frekansta oluşturulan titreşimin, biri uzakta olmak üzere 2 noktadan algılanması prensibiyle çalışıyor.
Sistem ile, bir taraftan raya titreşim verildikten sonra eş zamanlı olarak diğer bir noktadan bu titreşim sinyali okunuyor. Sağlam ray ile kırık veya belirli bir düzeyde çatlak veya hasarlı rayın titreşim sinyal seviyeleri arasındaki fark ve hatalı bölgeden yansıyarak geri gelen sinyal, sistemin hassas algılama elektroniği tarafından işleniyor ve sonuç fiber optik iletişim hattı üzerinden kontrol merkezine taşınıyor. Kontrol merkezi hasarlı ray bilgisini alarm olarak bildiriyor.
Her 2 kilometrede bir kurulan modüller ile donatılan hat üzerinde, otomatik veya manuel olarak yapılan ayarlamalarla istenilen zaman aralıklarıyla uzaktan ölçüm yapılabiliyor.

İlk aşama performans testleri Ankara-Konya Hızlı Tren Hattı üzerinde başarıyla gerçekleştirilen RailAcoustic (ray kırığı algılama sistemi -broken rail detection system) ile raylarda kırık veya çatlak olup olmadığı güvenli şekilde algılanabiliyor ve bu bilgi kontrol merkezine fiber optik tabanlı bir iletişim sistemi üzerinden ulaştırılıyor.

Kaynak: Yeni Şafak Linki
https://www.yenisafak.com/ekonomi/tren-kazalarini-onlemede-turk-cozumu-umut-oldu-3383656